středa 9. prosince 2015

Hercule jako Herkules aneb Nomen est omen



Název: Herkulovské úkoly pro Hercula Poirota
Originální název: The Labors of Hercules
Autor: Agatha Christie
Překlad: Věra Šťovíčková-Heroldová
Žánr: Detektivka
Rok vydání originálu: 1946
Formát: Audiokniha
Nakladatelství: Kristián
Délka: 9 hodin 53 minut
Čte: Ladislav Frej





Detektivky Agathy Christie patří mezi klasiku. Když se mi na střední dostala náhodou do ruky jedna její knížka (Vánoce Hercula Poirota), propadla jsem čtecí mánii a četla jsem jednu její detektivku za druhou tak rychle, jak jen mi to naše městská knihovna dovolovala. Její fondy ale nejsou bezedné, proto je dodnes pár knih, které přečtené nemám. Herkulovské úkoly pro Hercula Poirota byly jednou z nich.

Malý kulaťoučký ješitný Belgičan s velkým pěstěným knírem, tak by se dal popsat Hercule Poirot. O jeho genialitě není sporu. A kdyby náhodou někdo protestoval, dříve nebo později stejně podlehne nátlaku jeho malých šedých buněk. Když se Poirot rozhodne, že by bylo načase odejít na odpočinek, nemůže to přece být jen tak u muže jeho formátu - vymyslí si proto pro sebe nelehký úkol, a to splnit dvanáct úkolů, stejně jako bájný silák Herkules. A shodovat se má nejen počet, ale také povaha úkolů. Ideální na osvěžení této antické báje.
Knížka tedy obsahuje dvanáct kratších detektivních příběhů uvedených kapitolou o tom, jak vlastně k plnění těchto úkolů došlo. Vše je vyprávěno er-formou, centrem zájmu je samozřejmě Hercule Poirot a jeho vyšetřování. Postav se v celé knize objevuje spousta, blíže se s nimi ale nijak neseznamujeme, vždycky se dozvíme jen to, co je potřeba.

Jakožto milovník Agathy Christie jsem zhlédla asi všechny zfilmované příběhy, kde Hercula Poirota ztvárnil skvělý David Suchet a v českém dabingu mu hlas propůjčil Jaromír Meduna. Nakladatelství Kristián zvolilo jako interpreta pro audioknihu Ladislava Freje a já jsem byla moc zvědavá, jak se s úkolem popere. Prvních pár minut poslechu jsem si nebyla jistá, jestli si na přednes zvyknu, přišel mi místy příliš uspěchaný. Ale nakonec právě v tom jsem později spatřovala největší výhodu - kniha měla rozhodně tempo a nutila mě neustále vnímat. Další obrovské plus dávám za ženské hlasy - v podání Ladislava Freje byly prostě dokonalé. Stejně tak ztvárnění Američana v páté kapitole nemělo chybu. Celkově mě audiokniha velmi mile překvapila a potěšilo by mě, kdybych si mohla poslechnout další knihy od Agathy Christie v podání pana Freje. Herkulovským úkolům dávám čtyři a půl hvězdičky a všem audioknižním nadšencům ji vřele doporučuji, k dostání je zde :)

Děkuji Audiotéce za poskytnutí recenzní kopie! :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)