čtvrtek 28. dubna 2016

Česká detektivka z holandských pláží


Název: Ostrov šedých mnichů
Série: Josef Bergman #4
Autor: Michaela Klevisová
Žánr: Detektivka
Rok vydání: 2015
Formát: Audiokniha
Vydavatelství: Motto
Délka: 12 hodin 38 minut
Čte: Kristýna Kociánová

Při výběru recenze pro audioknižní portál Audiotéka mi na první pohled padl do oka titul Ostrov šedých mnichů od Michaely Klevisové. Už jednou jsem se zmiňovala, že málokdy čtu knihy od českých autorů. Je snad lepší způsob, jak to alespoň trochu napravit, než poslech audioknihy? :)

Na ostrově Schiermonnikoog zemřela před jedenácti lety za záhadných okolností mladá žena. Vraha se policii nikdy nepodařilo najít, a tak se televizní reportér Johan Rutten rozhodne, že právě tímto případem zahájí televizní sérii reportáží o nevyřešených vraždách. Netuší však, že se mu návrat na holandský ostrov stane osudným a sám se stane obětí vraždy. Souvisí to snad s dávným případem, nebo je v tom něco jiného?


Ostrov šedých mnichů je čtvrtým případem Josefa Bergmana, já jsem s ním měla tu čest poprvé. Na ostrov přijel v rámci dovolené, aby pomohl své kamarádce Ingrid, manželce Johana Ruttena, a aby si odpočinul od svých osobních problémů. Proč si na dovolené trochu nezavyšetřovat, že.
Všechny postavy mají své charakteristické vlastnosti a v knížce se setkáme s opravdu širokou škálou povah, od hodných troubů po prospěchářské potvory. A ani jedna postava mi nebyla sympatická.

Knížka je vyprávěná er-formou z pohledu několika postav, takže nejsme při čtení odkázání jen na jedny oči a jednu mysl a nejednou se k nám tedy důležité informace dostanou dřív než k policii.
V knížce se prolínaly dva příběhy, jeden ze současnosti zabývající se Johanovou vraždou a druhý z minulosti, ten jsme si ale skládali dohromady sami díky probíhajícímu vyšetřování  a vzpomínkám postav. Autorka svoje vyšetřování situovala na holandské pobřeží a její popisy krajiny působily tak reálně, jako by to popisovala přímo na místě. Jelikož tam i občas jezdí, tak je to dost možné. 
Místy mi přišlo vyprávění poněkud zdlouhavé a bez řady informací bych se nejspíš klidně obešla (ať už šlo o informace o postavách nebo o popisy prostředí), ale ve formě audioknihy nebyl problém pár takových pasáží ustát :)

Ostrov šedých mnichů je mou první poslechnutou audioknihou, kterou celou namluvila žena. Vydavatelství Motto svěřilo tento úkol Kristýně Kociánové. Prvních pár minut jsem se trochu bála, jestli bylo dobré vybrat si zrovna tuhle audioknihu, ale neztrácela jsem naději a... Vyplatilo se mi to. Kristýnin přednes byl plynulý, klidný, ale přesto nepostrádal emoce a dokázal navodit správnou atmosféru.
Musím říct, že mě knížka celkem mile překvapila. Zápletka se mi zdála dobře vystavěná a motiv nepostrádal svoji logiku, byl pochopitelný. Jestli bych knížku přečetla, to si netroufám říct, ale díky sympatickému hlasu Kristýny Kociánové jsem si poslech audioknihy moc užívala, i když volných chvilek na poslech bylo v poslední době jako šafránu. Kdyby vás zajímalo, proč audioknize dávám čtyři hvězdičky, můžete si ji pořídit zde :)

2 komentáře:

  1. Audiodetektivky teď poslouchám při uspávání dětí (takže spotřeba je velká), díky za tip na české knihy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad se bude líbit :) Já poslouchám hlavně při práci a při běhu, dítě teď usíná naštěstí samo. Ale uvítám jakýkoliv tip na další audioknihu :)

      Vymazat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)