sobota 3. října 2015

Muž z ostrova Lewis

Název: Muž z ostrova Lewis
Originální název: The Lewis Man
Série: Ostrov Lewis #2
Autor: Peter May
Překlad: Linda Kaprová
Žánr: Detektivka
Rok vydání originálu: 2012
Formát: Audiokniha
Vydavatelství: OneHotBook
Délka: 11 hodin 29 minut
Čte: Jiří Dvořák

Možná jste četli moji recenzi na první díl trilogie Ostrova Lewis, takže víte, že na Muže z ostrova Lewis jsem se začala těšit hned po doposlechnutí Skály. A to jsem ani nevěděla, že je to vítěz Audioknihy roku!  Tak jak se mi to líbilo?

Na ostrově Lewis je v rašeliništi nalezena mrtvola mladého muže. Tělo je dokonale zachovalé, prvotní domněnky o tom, že tam leží několik století, však vyvrátí tetování Elvise na mužově rameni. Na těle jsou jasně viditelné známky brutální vraždy, a tak je jasné, že vyšetřování toho, kým oběť kdysi byla, na sebe nenechá dlouho čekat.

Opět se setkáváme s Finem Macleodem. Tentokrát už ovšem není u policie. V Edinburghu dal výpověď, rozvedl se a vrátil se na ostrov, kam ho táhnou jeho kořeny. Jinak je to ale ten starý Fin, kterého známe. Snaží se obnovit vztah s Marsaili Macdonaldovou, svou dávnou láskou. Ta se teď stará o svého otce Tormoda, který trpí stařeckou demencí a jen málokdy si uvědomuje, co se děje kolem něj.
Zatímco ve Skále jsem z Fina neměla nijak dobrý pocit a celkově mi postavy přišly chladné a nepřístupné, tentokrát to bylo naopak. Hlavní postavy příběhu jsem už znala a mohla jsem sledovat, jak pokračuje jejich příběh, jak se mění a vyvíjejí ne zrovna jednoduché vztahy mezi nimi. Vlastně jsem Fina a jeho blízké začala mít ráda, čím víc času jsem s nimi strávila, tím víc mi byli sympatičtí.

Peter May se drží stejného vzoru vyprávění jako v předchozím díle. Střídají se dějové linky z minulosti a přítomnosti, stejně tak vyprávění v er-formě a ich-formě. Tentokrát ovšem s malou obměnou. Kapitoly z přítomnosti jsou psané v er-formě a sledují počínání Fina. Kapitoly z minulosti jsou psané ich-formou z pohledu Tormoda a jeho vzpomínání je většinou uvedeno jeho pomatenými myšlenkami ze současnosti, které ho ke vzpomínkám dohánějí.
Ačkoliv ve Skále jsem konec víceméně očekávala, v Muži z ostrova Lewis pro mě zbylo místo i na překvapení. Myslím, že kdybych trochu víc přemýšlela, došlo by mi to taky všechno, ale byla jsem do toho tak zažraná, že jsem nad ničím nedumala a prostě poslouchala.
Pokud vás zajímá, jestli by se knížka dala číst / poslouchat i bez znalosti předchozího dílu, tak určitě dala. Případ vraždy nijak nesouvisí s předchozím případem a všechno podstatné ze života postav je zde zmíněno znovu. Já bych ale Skálu nepřeskakovala. Příběhy postav pokračují, navazují na sebe, postavy se dále rozvíjejí a dozvídáme se o nich víc. A pokud si myslíte, že když vás neoslovil první díl trilogie, u druhého dílu se chytnete, tak si to nemyslete. Mayův styl vyprávění byl už v jedničce skvělý a nic na něm nezměnil. Příběh i tady doplňují barvité popisy krajiny, seznámíme se s dalšími ostrovním zvyky.

Musím říct, že Jiří Dvořák nezklamal a Muž z ostrov Lewis je audioknihou roku právem. Dvořákův podmanivý hlas mě ve zlomku vteřiny dokázal přenést do nevlídné krajiny ostrovů mezi lidi, které už jsem znala. Jen mi chvilku trvalo zvyknout si, že jeho hlas tentokrát nepatří Finovi, ale že v první osobě předčítá Tormoda. Hudba zvolená jako předěl mezi kapitolami mi seděla ještě o chloupek víc než v předchozím díle. Jen velmi nerada jsem se na konci knihy loučila s místem, které už mi připadá tak známé. Audiokniha si ode mě určitě zaslouží pět hvězdiček a pokud ještě váháte, jestli se do ní pustit, neváhejte,  klikněte sem a nechte se přenést na ostrov Lewis. Kniha Petera Maye v kombinaci s hlasem Jiřího Dvořáka je zárukou kvality :)

Děkuji Audiotéce za poskytnutí recenzní kopie! :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)