pátek 29. července 2016

Když jsou všichni Na zabití

Název: Na zabití
Originální název: The Kind Worth Killing
Autor: Peter Swanson
Překlad: Denisa Škodová
Žánr: Thriller
Rok vydání originálu: 2015
Formát: Audiokniha
Vydavatelství: Audiotéka
Délka: 10 hodin 12 minut
Čte: Kristýna Kociánová, Kateřina
       Janečková, Petr Gelnar, Martin
       Stránský


Anotace knížky Na zabití slibuje psychologický thriller a kritiky staví knížku na stupínek hned vedle Zmizelé, tu jsem sice stále nečetla, ale stále se chystám! Zkrátka to musí být dobré, když to všichni tvrdí. Nebo ne? Tak jsem se rozhodla, že to vyzkouším. Ale abych se k tomu dostala, dokud je to čerstvé, rozhodla jsem se pro jistotu pro audioknižní podobu.

Ted a Lily se náhodou potkají v baru, když má jejich letadlo zpoždění, a dají se do řeči. Než se Ted naděje, má v sobě několikáté martini a svěří se Lily, že ho jeho žena Miranda podvádí a že má chuť ji zabít. Reakce Lily není taková, jakou byste nejspíš čekali - oznámí mu totiž, že jestli chce, s vraždou Mirandy mu pomůže...

Ted, Lily, Miranda, detektiv Kimball... Ať přemýšlím, jak přemýšlím, nenapadá mě jediná postava, která by byla úplně normální. Fakt. Nejdřív to tak možná může vypadat, ale jakmile poznáme jejich myšlení, je jasné, že s nimi není něco v pořádku. O postavách v téhle knížce se vážně nedá napsat, že jsou černobílé. Jejich charaktery na povrch vyplouvají postupně, což je dobře, aspoň je to zajímavé. Postav v knize není moc, takže autor měl dost prostoru k tomu, aby se na nich vyřádil. Nezbývá mi než souhlasit s tím, co o postavách napsal Nelson DeMille: "Postavy se zdají být normální navenek, přitom jsou rozkošně ujeté uvnitř. Ke zvratům nedochází jenom v ději, ale přímo v hlavách aktérů."

Knížka má celkem čtyři vypravěče, objevují se postupně v závislosti na ději a po kapitolách se střídají. Vyprávění je vždy v ich-formě. Každý příběh začíná v jinou dobu, jinou situací, jsou i místy retrospektivní, takže se vyplatí dávat při četbě / poslechu pozor, jinak by se lehce mohly poplést vzpomínky se současností. V určitých místech se pak ale samozřejmě dějové linky prolínají a situaci tak sledujeme z několika úhlů pohledu. I Peter Swanson má nadání ukončit kapitolu v nejnapínavějším bodě, takže vzbuzuje ve čtenáři potřebu číst dál. Navíc se mu podařilo v knize vymyslet pár nečekaných situací, které vyvrátily všemožné teorie v hlavách čtenářů / posluchačů. Nebo teda aspoň ty moje. A to je možná kámen úrazu. Po první takové situaci jsem začala být trochu ostražitější, abych se nedala znovu tak snadno napálit. Poslední čtvrtina knížky mi pak přišla možná už trochu zbytečně natahovaná a překombinovaná. Ale tenhle dojem trochu zmírnil konec knížky. To psaní bez spoilerů je teda fakt děs!

Audiopodobu knížky Na zabití má na svědomí Audiotéka, narátoři byli celkem čtyři, a to Kristýna Kociánová jako Lily, Kateřina Janečková coby Miranda, Petr Gelnar coby Ted a konečně Martin Stránský jako detektiv Kimball. Poprvé jsem poslouchala audioknihu, kde byli víc jak dva narátoři, a měla jsem z toho trochu strach. Ale díky členění knížky se vypravěči střídali vždy po kapitolách a bylo celkem osvěžující, že se v knize střídalo několik hlasů. Navíc skvělý přednes narátorů snad ještě umocňoval ujetost všech postav. Kristýna Kociánová načetla Lily s takovou lehkostí, že posluchač neměl problém uvěřit jí, že své jednání považuje za normální a oprávněné. Hlas Martina Stránského dodal jeho detektivu Kimballovi správnou drsnost, úplně se mi před očima rýsoval vysoký chlápek se strništěm na tváři, inteligentní a podezřívavý jako každý polda. Docela by mě zajímalo, kolikrát si daný text museli narátoři přečíst, aby podali takový výkon.

Audiokniha Na zabití je rozhodně jednou z nejlépe zpracovaných audioknih, jakou jsem zatím slyšela. Vlastně je v těsném závěsu za Lewiskou trilogií Petra Maye, kterou díky Jiřímu Dvořákovi a skvělým knihám asi jen tak něco nepřekoná. Audioknižní zpracování by si rozhodně zasloužilo pět hvězdiček, knihu samotnou však hodnotím na čtyři hvězdičky. Takže výsledné čtyři a půl hvězdičky asi nikoho nepřekvapí, že :) Pokud jsem vás na poslech dostatečně nalákala, knížku seženete zde :)

Moc děkuji Audiotéce za poskytnutí recenzní kopie! :)

2 komentáře:

  1. Audiotéka je co do audioknih podle mého naprosto nepřekonatelná - všechny knihy od ní, co jsem měla v rukou, byly naprosto perfektní :) Moc pěkná recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :) Přímo od Audiotéky jsem měla kromě téhle zatím jen Všude kolem černý les, ale je fakt, že ta je taky super :)

      Vymazat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)