středa 22. června 2016

Robert Hunter opět v akci


Název: Zloba
Originální název: An Evil Mind
Série: Robert Hunter #6
Autor: Chris Carter
Překlad: Jana Pacnerová
Žánr: Thriller
Rok vydání: 2016
Rok vydání originálu: 2014
Nakladatelství BB art
Počet stran: 352




Před pár měsíci vyšla u nás další knížka od Chrise Cartera. A jelikož  jsem tak trochu "carterofil", samozřejmě jsem si ji nemohla nechat ujít. A jako obvykle jsem ji na své poměry přelouskala v rekordním čase. Jaké to bylo?

Během silniční nehody dojde k náhodnému zatčení muže, jenž by mohl být brutálním vrahem dvou žen. Během vyšetřování však vyjdou najevo věci, které by Roberta Huntera, účastnícího se pátrání společně s FBI, nenapadly ani v těch nejhorších nočních můrách..

V hlavní roli: Robert Hunter. Tentokrát ovšem ne ve službách losangeleské policie, ale jako vypůjčený agent FBI, která se ho už nejednou snažila naverbovat. Kromě dočasné změny pracoviště je to ale pořád ten stejný, hodně nadprůměrně inteligentní a sympatický chlap s doktorátem z psychologie, který hodně čte, jak sám říká, a je mimo jiné taky velmi pohledný a namakaný. Jediné, co mu v tomhle dílu chybí, je jeho parťák od policie Carlos Garcia, kterého nahradila agentka Courtney Taylorová.
Robert je postava, která toho má hodně za sebou, o spoustě věcí ale nemluví, takže je pro čtenáře vlastně pořád hodně tajemný. A právě toho Carter ve Zlobě využívá a dává nám trochu nahlédnout do Robertovy minulosti, aniž by to působilo nějak násilně. Aspoň já teda z toho mám takový dojem, i když jste si možná všimli, že jakmile jde o Carterovy knížky, nejsem ani trochu objektivní.

Co se stylu psaní týče, je knížka stejná jako předchozí. Krátké kapitoly, spousta dialogů, vyprávění, žádné nudné a zdlouhavé popisné pasáže. Mezi hlavní dějovou linku, odehrávající se v současnosti, jsou na několik místech vloženy kapitoly z minulosti, vždy jsou ale uvozeny časem a místem, kdy se odehrávají, takže s orientací v čase není problém. Vyprávění je opět v er-formě, většinu času z pohledu Roberta, sem tam ale i z pohledu jiných postav. Když tohle všechno sečtete, výsledkem je opět skvělé a ani trochu nudné čtení.

Tahle knížka se od předchozích trochu lišila v pár věcech. Zaprvé bylo hned v úvodu uvedeno, že se autor při psaní inspiroval skutečnými osobami, se kterými se setkal během své praxe coby soudní psycholog. Doufám, že se neinspiroval i tím vraždícím psychopatem. Zadruhé byla kniha rozdělena na tři části, což u žádné předchozí nebylo. Zatřetí tu chyběl Carlos Garcia, což jsem už psala. A začtvrté jedna z obětí byla pojmenována podle skutečné osoby - o tuhle zvláštní poctu totiž byla v Londýně soutěž, což je taky uvedené na začátku knížky. No a za páté se taky celkem lišila způsobem vyšetřování, ale nechci spoilovat, takže si to přečtěte a uvidíte :)

No ale jinak.. Jinak je to prostě můj oblíbený, milovaný, ze všech nejskvělejší spisovatel Chris Carter. Nevím, jak to dělá, ale po strašně dlouhé době jsem četla v posteli, schovaná pod dekou a s baterkou v ruce, abych nevzbudila mládě, tak moc mě to bavilo. Celá knížka měla spád, obsahovala spoustu zvratů a i když jsem si myslela, že větší šílenosti už autor vymyslet nemůže, zase jsem se spletla. Pořád nechápu, že jsem schopná číst o takových brutalitách, ale prostě.. Prostě jsem. Už v recenzi na předchozí knížku Jeden za druhým jsem psala, že má Carter fakt talent na to, jak ukončit kapitolu, aby donutil čtenáře číst dál a dál. V tomhle svém umění se snad ještě zdokonaluje, protože jsem tentokrát měla pocit, jako by poslední věty kapitol končily v půlce.
Já vlastně ani nejsem schopná říct, jestli je v té knížce něco špatně, jestli jsou tam nějaká klišé nebo ohrané scény, jsem prostě jenom nadšená a nutně, nutně, ale vážně hrozně nutně už potřebuju další Carterovu knížku!

Takže jenom tak pro jistotu, kdyby náhodou někoho nenapadlo, jaké ode mě dostane Zloba hodnocení, tak dávám opět šest hvězdiček z pěti, protože pět je na Cartera prostě málo :)

6 komentářů:

  1. Zatím jsem četla pouze Dvojitý kříž, ale rozhodně hodlám v Carterovi pokračovat. Nadchnul mě hned napoprvé :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě taky, a to jsem si jeho knížku koupila vlastně náhodou. Nedám na něj dopustit, na jeho knížky se vždycky těším několik měsíců a pak je mám strašně rychle přečtené. Je mi až líto, že to tak rychle hltám, ale jinak to prostě nejde :D

      Vymazat
  2. Od tohoto autora jsem ještě nic nečetla, ale rozhodně jsi mě na něj navnadila :) A s baterkou pod pečinou už jsem nečetla ani nepamatuju, ale když jsi mi to tak připomněla, skoro mi to chybí :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak v tom případě doporučuju začít pěkně od začátku, od Dvojitého kříže. A jestli se ti bude líbit, máš jich pak v záloze ještě pět :) Já netrpělivě čekám na nějakou novou Carterovu knížku, ale zatím nic na obzoru :(

      Vymazat
  3. Tak to vypadá dost dobře. Cartera zbožňuji, jeden z mých oblíbenců, takže se zřejmě po téhle knížce někde podívám :)
    coffeewithsachi.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se určitě podívej, mezí přečtenými ti tahle carterovka rozhodně nesmí chybět :) Já se s přibývajícímí díly bojím, abych z knížky nebyla zklamaná (obzvlášť když se na knížku tak těším), ale zatím se mi to fakt nestalo. (Vážně asi nejsem ani trošku objektivní :D )

      Vymazat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)