neděle 4. září 2016

Knížka (nejen) o knížkách

Název: Čtenáři z Broken Wheel 
         doporučují
Originální název: Läsarna i Broken Wheel 
                           rekommenderar
Autor: Katarina Bivald
Překlad: Martina Kašparová
Žánr: Román
Rok vydání: 2016
Rok vydání originálu: 2014
Nakladatelství: Host
Formát: E-kniha

Čtenáři z Broken Wheel doporučují. Několik týdnů tak trochu příčina mých výčitek svědomí aneb znáte to, když máte recenzní výtisk a ne a ne se začíst?


Sara a Amy jsou přítelkyně. Přítelkyně, které se znají jen skrze dopisy. Sara je ze Švédska, Amy z Iowy. Díky dopisům spolu sdílejí svou lásku ke knihám (a mnohem víc věcí), takže je vlastně jen otázkou času, kdy se budou chtít setkat. A Sara se vážně vydá za Amy do Iowy, do Broken Wheel, na konec světa. Jenže když dorazí, zjistí, že Amy je po smrti. Co teď?

Sara je mladá, nenápadná dívka. Knihomolka bez přátel, která všechen svůj volný čas tráví mezi knihami. Má jen Amy. Proto není divu, že se rozhodne vydat přes kus světa, jen aby ji potkala a zároveň alespoň na chvíli utekla z domova.
Knížka ale není jen o Saře, všechny postavy mají svůj příběh, ať už je nám více či méně odhalený. Bylo hezké sledovat, jak nám autorka po částech odhaluje motivace předních obyvatel Broken Wheel. A taky se mi líbilo, jak k sobě byly některé postavy v myšlenkách naprosto neupřímné. Jo, přesně takhle to je, když si člověk něco ne a ne připustit. A líbilo se mi to přesně do té doby, než to začalo být nesnesitelné.

Knížka je psaná er-formou, která sleduje nejen Saru, ale všechny do děje zapojené postavy, takže máme přehled o tom nejdůležitějším. Děj je občas proložen dopisy, které psala Amy Saře, takže se tak alespoň o Amy něco dozvíme. Díky tomu, že nesledujeme jen Sařin příběh, je knížka o něco záživnější.
Příběh je psaný zvláštním stylem. Pro mě zvláštním stylem. Strašně dlouho mi trvalo se začíst. Možná mi vadily delší kapitoly, možná mi chyběla nějaká vražda během prvních pár stran, možná mi ten styl připadl moc rozvleklý. Jo, když o tom tak přemýšlím, nejspíš to bylo tou absencí děje. Zkrátka jsem dala knížce vždy jen chvíli a pak jsem ji odložila nebo u ní usnula. A přitom chybělo tak málo. Na Den nepřečtených knih jsem se rozhodla, že to zlomím. A povedlo se, z prozatím přečtených 25 % bylo najednou skoro 70 % a následující den jsem knížku dočetla. Spala jsem vůbec? Kde bylo dítě? Tolik ke čtivosti.

Čtenáři z Broken Wheel doporučují je knížka plná zajímavých myšlenek (nejen) o knihách, ale také nevyřčených věcí, spousty náznaků a nejednoho tajemství. Tajemství se ovšem netýká obsahu knih, takže většina zmínek o různých knihách obsahovala nějaký ten spoiler, což může být pro spoustu čtenářů na škodu. I tak na můj chci-si-přečíst seznam přibylo díky Saře několik nových titulů. Dokonce jsem tam přidala i Bridget Jonesovou.
Ten maloměstský život mě docela bavil a líbilo se mi přihlížet tomu, jak ho příjezd jedné turistky obrátil vzhůru nohama. Ráda jsem se ocitla ve světě, kde bezplatná pomoc druhým je samozřejmostí, kde obyvatelé drží spolu a vědí, že když bude nejhůř, mají přátele, na které se mohou obrátit. Co na tom, že to celé bylo strašně, ale strašně naivní? Že takhle už svět nefunguje? Každý občas potřebuje místo, jako je Broken Wheel. Tohle byl můj první feel-good román. Ještě teď se ve mně při přemýšlení o knížce rozlévá zvláštní klid. Takže i přes nadmíru nereálnosti ode mě knížka dostává tři a půl hvězdičky.

Moc děkuji obchodu Palmknihy za poskytnutí recenzní kopie! :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)