neděle 25. června 2017

Audioknižní dobrodružství

Název: Co mě naučil tučňák
Originální název: The Penguin Lessons
Autor: Tom Michell
Překlad: Irena Steinerová
Žánr: Humor
Rok vydání originálu: 2015
Formát: Audiokniha
Vydavatelství: OneHotBook
Délka: 6 hodin 33 minut
Čte: Kryštof Hádek

Znáte to. Někdy je toho prostě moc a vy potřebujete vypnout, jen tak relaxovat, ale zároveň nechcete zanedbávat knížky. Tak si na webu Audiolibrix vyberete nějakou audioknižní oddechovku, stáhnete si ji do telefonu a... ...po necelých dvou měsících se k ní i dostanete!

Mladý Tom se rozhodl, že by rád něco zažil, a tak se z Anglie vydává do daleké Argentiny, kde přijal místo učitele na internátní škole. Během jednoho ze svých výletů zachrání z ropné skvrny tučňáka a tenhle roztomilý tvoreček se rozhodne, že svého zachránce už neopustí. A tak Tomovi nezbude nic jiného, než tučňáka propašovat přes hranice do školy, kde se z něj rázem stane velmi oblíbený člen tamní společnosti.

Hlavní postavou tohoto vyprávění je Tom. Tom Michell. Správně, je to zároveň autor této knížky!  Jedná se o autobiografické vyprávění, ve kterém třiadvacetiletý mladík odcestuje do světa a postupně si díky svým zážitkům a hlavně díky neobvyklému kamarádovi Juanu Salvadovi utváří žebříček hodnot. Juan Salvado, malý černobílý opeřenec, byl fakt sympaťák a díky Tomově podrobnému popisu nebylo těžké si ho představit, jak cupitá kolem.

Celé povídání je uvozeno tím, co Toma vedlo k myšlence odcestovat z Anglie a poté popisuje první setkání s tučňákem a nejrůznější příhody z jeho začleňování do společnosti lidí a z jejich společného života. Všechno je psáno lehkou formou, ale... Ach, to zatrolené ale! Knížka obsahuje hodně popisných pasáží. Ono Argentina v sedmdesátých letech, to není zas tak běžné a nám známé prostředí pro děj knihy.  Tom hodně vypráví o argentinské ekonomice a politice, a to mě prostě moc nebavilo. I když to vlastně dotvářelo atmosféru doby, kdy tam Tom pobýval. To je ta pro mě horší část. Pak je tu ale taky hodně pasáží z Tomových cest, ve kterých líčí nejen přírodu, ale také život argentinských domorodců. To už byly pro mě mnohem zábavnější a zajímavější pasáže.
Co se týče anglického humoru, výbuchy smíchu se u mě sice nekonaly, ale úsměv na tváři mi vyprávění několikrát vykouzlilo. Ke konci knihy, který jsem jen tak mimochodem moc nečekala, mi po těle občas přeběhla i husí kůže.

Na to, že OneHotBook se málokdy splete při výběru interpretů pro audioknihy, si už celkem zvykám. Vlastně to byl právě Kryštof Hádek, kvůli kterému jsem se rozhodla poslouchat právě tuto audioknihu. Jeho hlas je velice sympatický a podmanivý a tím činí z poslechu velice příjemnou záležitost. Když k tomu přičtete veselou hudbu z hudebních předělů mezi kapitolami, je audiokniha Co mě naučil tučňák velice příjemným způsobem, jak si užít volné chvilky. Nebo zkrátit dlouhý čas u nudné práce. Prostě oddechovka. Pokud byste ale přece jen chtěli, témat k zamyšlení se v knize, obzvlášť pak ke konci, najde dost.
Podtrženo, sečteno, já dávám audioknize tři a půl hvězdičky.

Moc děkuji webu Audiolibrix za poskytnutí recenzní kopie! :)

PS: Kdybyste chtěli vidět Juana Salvada na vlastní oči, mrkněte se na tohle video, o kterém se Tom zmiňuje v epilogu knížky ;)


Žádné komentáře:

Okomentovat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)