čtvrtek 5. listopadu 2020

Exkurze mimo můj obvyklý žánr

Název: Šikmý kostel
Autor: Karin Lednická
Žánr: Románová kronika
Formát: Audiokniha
Vydavatel: OneHotBook
Délka: 16 hodin 33 minut
Čte: Vilma Cibulková

Není to thriller. Ani detektivka. Ani nějaký román. Je to zrovna románová kronika. A od české autorky. A ano, poslouchala jsem ji, a to už v době, kdy to byla horká novinka a vykukovala na vás odevšud. Takže je taky na čase k tomu něco napsat.


Už jsme si ujasnili, že já se většinou mimo svůj oblíbený žánr, který je prosycený spoustou krve a mrtvol, nevydávám. Ale vlastně.. Šikmý kostel tyhle moje požadavky tak trochu splňuje.

Asi už dnes nenajdu moc lidí, kterým by tohle české dílo uniklo. Románová kronika, která zachycuje několik let života vesnice, která postavila svou existenci na těžbě uhlí. A tenhle příběh začíná velkým výbuchem v dolech  - a spoustou mrtvých. Událost, která ovlivní život všech rodin ve vesnici a vlastně i v okolí. Na pozadí těchto skutečných událostí pak díky Karin Lednické můžeme sledovat životní osudy tří lidí a jejich rodin - Barky, Julky a Ludwika. Osudy, které se navzájem hodně liší, ale na mnoha místech se taky proplétají.

S klidným svědomím přiznávám, že tahle audiokniha pro mě byla obrovským překvapením - vůbec jsem nečekala, že si ji poslechnu až do konce. Ale stalo se. Od chvíle, kdy jsem se seznámila s postavami, kdy došlo v dole k výbuchu, jsem měla nutkavou potřebu vědět, co bude dál. A nutno říct, že osud (a autorka) se s životem postav moc nemazal. Vlastně mě to až hrozně zaskočilo, s čím vším se horníci a jejich rodiny museli potýkat - nikdy jsem o tom nepřemýšlela. Lednické vyprávění působilo hodně autenticky, ať už za to vděčí zasazení mezi skutečné historické události, nebo tomu, že prostě umí poutavě vyprávět. Nebo obojímu. Vlastně člověka hodně nutilo k přemýšlení, jaké to bylo kdysi, ať už je řeč o životě v dolech nebo o českopolských tahanicích okolo hranic. Co lidi měli. Nebo spíš neměli. A co máme dnes. 

Když jsem viděla délku audioknižního zpracování Šikmého kostela, byla jsem trochu na rozpacích. 16 hodin 33 minut. Pak mě hodně uklidnil vydavatel - OneHotBook. No a po zjištění, kdo posluchače životními osudy postav provází, jsem už byla docela v klidu - Vilma Cibulková. Tahle dáma to prostě umí a po Zlodějce knih se výborně postavila i téhle výzvě. Její hlas od začátku vtáhne do děje, člověk z něj cítí štěstí i smutek, zoufalství, nechybí mu ani drsnost získaná životními útrapami postav, v tom hlase je prostě všechno, takže aniž byste si to uvědomovali, tajíte při poslechu dech, nebo si třete husí kůži na rukou.

Pět hvězdiček závěrem téhle recenze nemůže vůbec nikoho překvapit a jestliže Šikmý kostel mapuje léta 1892 - 1921 a je prvním dílem plánované trilogie, doufám, že i druhý díl se k nám dostane v podání paní Cibulkové.

Děkuji OneHotBook za poskytnutí recenzní audioknihy! :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)