úterý 30. října 2018

Severská mytologie

Název: Severská mytologie
Originální název: Norse Mythology
Autor: Neil Gaiman
Překlad: Viola Somogyi
Žánr: Fantasy
Rok vydání originálu: 2017
Formát: Audiokniha
Vydavatel: OneHotBook
Délka: 6 hodin 23 minut
Čte: Pavel Soukup

Když jsem v roce 2011 jedenáct viděla v kině film Thor, hned jsem si řekla, že si přečtu nějaké ty severské mýty, že by mě to mohlo bavit. Ale znáte to, teď vyšlo tohle, minulý měsíc támhleto.. No a najednou je tu rok 2017 a s ním Neil Gaiman a jeho Severská mytologie. Hurá! A co líp, v roce 2018 přichází OneHotBook a Gaimanova Severská mytologie jako audiokniha! Třikrát hurá!

Ódin, Tór a Loki, postavy, které mi byly zatím známé jen z filmu, dostaly konečně svůj příběh. Jak přišel Ódin o oko a kde se vzalo Tórovo kladivo? A co vztahy (nejen) těchto mytických hrdinů? Asi by mě nemělo překvapit, že Marvel Studio si postavy přizpůsobilo k obrazu svému, vlastně mi přišlo, že občas si jen půjčili jméno a dali ho někomu jinému. Ale nevadí. Tór svoje kladivo měl, to je hlavní.
Neilu Gaimanovi se v Severské mytologii povedlo spojit nejrůznější dochované legendy a podat je čtenáři jako souvislý celek. ve kterém mnohdy krutý sever přímo ožívá před očima.

OneHotBook si pro mluvenou podobu Severské mytologie vybralo Pavla Soukupa a jako v naprosté většině případů to byla velmi dobrá volba. Pan Soukup svou intonací sice neodlišoval jednotlivé postavy, ale velmi dobře pracoval s tempem vyprávění, takže akce byly opravdu akční, a kladl důraz na potřebná místa v ději. Na tom má svou zásluhu jistě i režisér Hynek Pekárek.
Celkové tempo audioknihy je možná trochu pomalejší, ale mýty se přece nedají číst rychlostí blesku, no ne?
Hudba skvěle podtrhuje atmosféru ásgardskéhe světa, vyprávění podtrhuje zvuk nejrůznějších hudebních nástrojů a v hudebních předělech dominuje dunění tympánů.

Podtrženo, sečteno, tahle šestihodinová audiokniha se dá hravě zvládnout během jediného dne. Pokud ovšem nemáte doma dvě děti a na poslech nevyžadujete absolutní klid, potom to totiž trvá mnohonásobně déle. Poutavost jí rozhodně nechybí. Pokud si o severských mýtech chcete utvořit nějaký ucelený obrázek, nebo pokud chcete uvést na pravou míru to, co Marvel studio napáchalo (ne, nezanevřela jsem na něj a filmový Thor se mi pořád líbí), Severská mytologie je rozhodně tou správnou volbou. Já dávám pět hvězdiček.

Moc děkuji webu Audiolibrix za recenzní kopii audioknihy! :)

2 komentáře:

  1. sest hodin nezni tak hrozne... a i kdyz audioknihy neposloucham, v tomto pripade bych udelala asi vyjimku, protoze cteni by me moc nebavilo, alespon podle ukazky, co jsem si cetla, je to moc ve stylu odbornych knih... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není to ve stylu odborných knih :) možná to tak působí z té ukázky, jestli se nepletu, tak v ní je výčet těch hlavních postav. Ale pak už jsou to klasické mýty, normální souvislé vyprávění ;)

      Vymazat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)