neděle 23. června 2019

Vztahový trojúhelník

Název: Ví o tobě
Originální název: Behind Her Eyes
Autor: Sarah Pinborough
Překlad: Milena Pellarová
Žánr: Thriller
Rok vydání originálu: 2017
Formát: Audiokniha
Vydavatel: Audiotéka
Délka: 12 hodin 1 minuta
Čtou: Helena Dvořáková, Simona Postlerová, Jakub Hejdánek, Ivana Jirešová

Kniha Ví o tobě vyšla zhruba před dvěma roky a já jsem si ji, nalákána anotací, ještě jako žhavou novinku koupila. A hádejte co? Od té doby mi stála nepřečtená v knihovně. Vytáhla jsem ji až dnes, abych mohla udělat fotku k recenzi, kterou si právě čtete.

Louise, svobodná matka. David, Louisin šéf. Adele, Davidova krásná manželka. Louise se jeden večer v baru seznámí s pohledným sympatickým mužem, ale co čert nechtěl. Za pár dní zjistí, že je to její nový šéf. A že ten šéf je ženatý. A že jeho manželka je nejen krásná, ale taky milá. A chce se s Louise kamarádit. Problém ale je, že David Louise neustále víc a víc přitahuje. A Adele je jí víc a víc sympatická. Louise se do vztahů s nimi začíná zaplétat čím dál tím víc. A čím je zamotanější, tím víc si uvědomuje, že mezi Davidem a Adele není všechno ani zdaleka tak v pořádku, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Ví o tobě je psychologický román vyprávěný na střídačku z pohledu Louise a Adele a místy ještě proložen pohledy do minulosti, které vysvětlují různé narážky v ději a postupně utváří celistvý příběh. Už od začátku je čtenáři / posluchači jasné, že má před sebou klasický vztahový trojúhelník. Ale co když není až tak klasický? Nebude ale dlouho trvat a začne se do vztahů zaplétat stejně jako Louise a bude všemu chtít přijít na kloub. Jaké vlastně jsou postavy doopravdy, dá se nějaké z nich věřit? Jak moc je možné lidmi manipulovat? Kam až může člověka dovést posedlost jinou osobou?
Tahle kniha je napínavá a má spád, a to bez debat. Je tu hned několik zvratů, některé jsou předvídatelné, některé ne. Sem tam se nějaká situace jeví jako naprosto nesmyslná a smysl jí dá až linka z minulosti. Někdy se zase jeví jako nepochopitelné chování postav, i to se dá ale v psychologickém románu, potažmo thrilleru čekat. A když už si myslíte, že víte, jak to skončí, pořád zbývá prostor pro nějaké to překvapení. Ano, ten úplný konec jsem vážně nečekala. Otázkou ale je, jestli je to dobře, nebo špatně. Na můj vkus to bylo možná až trošku přes čáru, jako že překombinované. Ale originální, to zase jo. No, co víc vám k tomu můžu napsat, aniž bych něco prozradila, žejo.

Pro audioknihu Ví o tobě vybrala Audiotéka hned čtyři narátory. Naprosto nejlepší ze všech pro mě byla Ivana Jirešová, která vyprávěla kapitoly Adele. I přesto, že má za sebou hned několik Dalajlámových koček, ještě jsem žádnou audioknihu v jejím podání neslyšela a bylo to pro mě velké překvapení. Načetla své pasáže výborně a roli psychicky narušené Adele zvládla na jedničku. Stejně tak postava Louise načtená Helenou Dvořákovou byla velmi podařená, jen její výkon trochu zastínila paní Jirešová, no. Jakub Hejdánek se dostal ke slovu až v závěru knihy a jeho projev byl taky skvělý. Jestliže jste někdy o někom řekli, že z jeho hlasu čišely emoce, tak tady to platí určitě. I během těch několika málo minut mi pan Hejdánek dokázal postavu skvěle zprotivit tak, jak to sama autorka měla v plánu. A co se Simony Postlerové týče, její pasáže z minulosti pro mě byly velkým zklamáním. Přišly mi načtené naprosto nezáživně, nudně, jako by paní Postlerová četla jen nějaký text, který ji vůbec nezajímá a nebaví. Což je škoda, protože jsem v jejím podání slyšela audioknihy Všude kolem černý les a Žena z kajuty č. 10 a její projev tam byl nesrovnatelně lepší. A co mi ještě maličko vadilo, bylo to, že jsem si asi tak v poslední třetině poslechu začala všímat zvláštního mlaskání, jako by narátoři měli sucho v ústech, či co. To jsem snad u poslechu ještě nikdy nezaregistrovala.

Takže, kdybych to měla podtrhnout a sečíst, poslech mě bavil, audiokniha má spád a není to tuctový příběh o milostném trojúhelníku. Tři narátoři byli super. To jsou plusové body. V těch mínusových je pak čtvrtý narátor, rušivé mlaskání a asi bohužel i ten konec mi pořád vychází víc jako mínus než plus. A to všechno znamená, že čtyři hvězdičky jsou férové hodnocení.

Děkuji Audiotéce za poskytnutí recenzní audioknihy!



Žádné komentáře:

Okomentovat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)