pátek 17. ledna 2020

Když je vypravěčkou sama Smrt




Název: Zlodějka knih
Originální název: The Book Thief
Autor: Markus Zusak
Žánr: Román
Rok vydání originálu: 2005
Formát: Audiokniha
Vydavatel: OneHotBook
Délka: 16 hodin 21 minut
Čte: Vilma Cibulková






Zlodějka knih. Tuhle knihu jsem měla hodně dlouho na svém chci-si-přečíst seznamu. Měla jsem ji nejednou půjčenou z knihovny. Chtěla jsem vědět, proč ji všichni tak chválí, jestli je vážně tak dobrá. I tak jsem ji ale vrátila pokaždé nepřečtenou. Tohle téma totiž není úplně moje oblíbené, takže jsem se prostě bála, že i přes všechny nadšené ohlasy se mi nebude líbit. A pak se OneHotBook rozhodlo, že ji vydá jako audioknihu a už i já konečně chápu, co se na tom lidem (ne)líbí.

Zlodějka knih, příběh německé dívky odehrávající se ve válečném Německu. Malá Liesel žije u pěstounů a její příběh nám představuje sama Smrt. Příběh plný smutku, hořkosti a ztrát, ale zároveň i lásky a střípků štěstí.

Smrt, cynická vypravěčka, s odstupem nezaujatě popisuje trápení, která si život pro Liesel přichystal, a postupně před námi vykresluje charaktery postav, které jsou pro Liesel nejdůležitější. Smrt si na nic nehraje, nic před námi nezatajuje, takže předem víme, co se kdy stane, a postupně sledujeme, jak k tomu dochází. Bez jakýchkoliv planých nadějí, že by to vlastně mohlo dopadnout jinak. Ubírá snad tenhle postup na čtenářském / posluchačském zážitku? Vždyť víme, co se stane. Moje odpověď je, že neubírá. Ba naopak. Poslouchala jsem i tak, často se zatajeným dechem.

OneHotBook do role vypravěčky knihy, do role Smrti, obsadilo Vilmu Cibulkovou a postavilo ji tak před nelehký úkol. A kdybych paní Cibulkové měla ten úkol oznámkovat, dostala by ode mě jedničku. Velkou, podtrženou a ještě s hvězdičkou. Smrt v jejím podání měla všechno. Líčila vše s odstupem a patřičnou dávkou cynismu, přesto však její hlas prozrazoval i ty emoce, které jí autor knihy přiřadil a které by čtenář / posluchač u bezcitné Smrti nehledal, v tom hlase bylo prostě všechno - starost, soucit, obavy a znepokojení.
Brilantní přednes byl doprovázen hudbou, ve které hrál hlavní roli klavír, a stejně jako se stupňuje napětí v příběhu, stupňuje se i v hudbě.

Tenhle příběh se mi nehodnotí vůbec snadno. Ještě teď, s odstupem, si celkem živě dokážu vybavit emoce, které ve mně vyvolal. A přiznám se bez mučení, že jsem u poslechu nejednou uronila slzu. Ne, to není výstižné přiznání. Prostě jsem normálně brečela. A to se mi naposledy stalo u audioknižního Volání netvora od Patricka Nesse a myslela jsem, že už se mi to nestane.. A tak si říkám, není těch konečných pět hvězdiček málo? Je. A tak se Zlodějka knih řadí na můj kratičký seznam knih, které ode mě dostaly šest hvězdiček z pěti.

!!! Moc děkuji OneHotBook za poskytnutí recenzní audioknihy :) !!!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)