pondělí 11. července 2016

Čím dál víc smrti vstříc



Název: Babičky: Mrtvý kuchař
Originální název: Kuolema ehtoolehdossa
Série: Podzimní háj #1
Autor: Minna Lindgren
Překlad: Vladimír Piskoř
Žánr: Detektivka
Rok vydání originálu: 2013
Formát: Audiokniha
Vydavatelství: XYZ
Délka: 10 hodin 36 minut
Čte: Daniela Bartáková






Jako již tradičně mě koncem měsíce čekala spousta práce a již tradičně mi společnost dělala audiokniha. Tentokrát jsem si vybrala audiopodobu knížky Babičky: Mrtvý kuchař. Vím, vím, ne všechna hodnocení byla dobrá, ale každému se líbí něco jiného, tak proč to nezkusit?

Siiri, Irma a Anna-Liisa, tři kamarádky žijící pod střechou Podzimního háje, domova pro seniory. Je jim přes devadesát a nemají toho už moc na práci. Dokud jednoho dne nezemře mladý kuchař, kterého měla Siiri ráda. Podaří se jim vypátrat, co za jeho smrtí stojí?

V hlavní roli: důchodkyně. Upovídané a často zmatené, ale držící spolu. Nechyběl jim smysl pro humor, jejich heslem bylo "Čím dál víc, smrti vstříc".
Knížka byla vyprávěna er-formou převážně z pohledu Siiri. Děj se odvíjel pěkně postupně, místy byl proložen nějakými krátkými vzpomínkami a příběhy z minulosti. Obálka audioknihy láká na "brilantní finskou variaci na slečnu Marplovou". No, s tím já tedy nesouhlasím. Pod takovým označením jsem si představovala napínavou detektivku s pořádnou zápletkou, proloženou sem tam nějakým vtípkem. Babičky pro mě takové nebyly, rozhodně bych je nezařadila k detektivkám. Je to milý příběh, který vypráví o problémech seniorek. Místy s nadsázkou, někdy však přece jen donutí člověka k zamyšlení. Dnešní uspěchaná doba zkrátka není pro seniory nic jednoduchého. Všude samá moderní mašinka, bankomaty, navigace, chytré telefony, placení kartou. Lidi se k sobě neumí chovat a co si člověk nezaplatí, to nemá. Tohle by bylo ale na dlouho a sem to vůbec nepatří. Hlavní dějovou linku, totiž řešení smrti kuchaře a věcí, které se odehrávají v domově důchodců, doplňovala spousta vedlejších informací nejen o lidech, ale o nejrůznějších věcech. Hlavní dějová linka vlastně nebyla tak hlavní, docela se mi ve všem ostatním občas ztrácela.
Celá knížka mi přišla tak trochu zmatená. A jak by ne, když se důchodkyně rozhodly něco udělat, ale než se k tomu dostaly, zapomněly, co to vlastně chtěly. Plynuly z toho sice vtipné situace, ale.. Ale já jsem prostě místy utíkala myšlenkami jinam. Bylo to sice vtipné, ale myslím, že jsem knížku nepotkala v pravý čas. Kdyby mi bylo o třicet let víc, asi bych si knížku užívala jinak. Takhle to pro mě byl oddychový poslech, který ale v mé paměti nevydrží dlouho. Cílová skupina zkrátka asi nejsem.

Po zvukové stránce nemám audioknize co vytknout. Nakladatelství XYZ si jako narátorku vybralo Danielu Bartákovou a ta odvedla výbornou práci. Její hlas se příjemně poslouchal a ačkoliv má do devadesátky ještě hooodně daleko, zněl věrohodně a hezky vystihoval celou atmosféru knihy. Kdybych hodnotila jen zvukové provedení, dostane knížka pět hvězdiček, příběh jako takový však hodnotím jen dvěma hvězdičkami. Podtrženo, sečteno, můžu dát jenom tři hvězdičky. Pokud ale nečekáte detektivku jako od Christie a chcete se pobavit, mohlo by to pro vás být to pravé. Přesvědčit se můžete zde :)

Moc děkuju Audiotéce za poskytnutí recenzní kopie! :)

2 komentáře:

  1. Tak teď jsem hodně na vážkách. Chtěla jsem si knihu pořídit, tedy klasickou, ale možná si ji jen vypůjčím z knihovny. Moc pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :)
      Taky jsem si ji chtěla původně pořídit, ale můj nutně-si-potřebuju-koupit seznam je dost dlouhý, tak na něm zapadla. Proto jsem teď volila audiopodobu a jsem ráda. Není to úplně můj styl, ale na poslech to bylo dobré :)

      Vymazat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)