středa 22. března 2017

David Suchet v roli spisovatele


Název: Poirot a já
Originální název: Poirot and Me
Autor: David Suchet
Překlad: Helena Šilhánková
Žánr: Biografie
Rok vydání: 2015
Rok vydání originálu: 2013
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 312




Tuhle knížku jsem vážně neměla v plánu si kupovat. Po pravdě, vůbec si nejsem jistá, jestli jsem o její existenci něco věděla. Pak jsem ale přišla do knihkupectví a bylo to to první, co jsem viděla. Vzala jsem ji do ruky, abych se na ni podívala, stále bez úmyslu si ji koupit. Já totiž takové knížky nečtu, víte? Otočila jsem knížku, abych si přečetla zadní stránku obálky... A už po pár řádcích jsem věděla, že bude moje. Miluju Hercula Poirota. Je to můj nejoblíbenější knižní detektiv. Se seriálovým Poirotem jsem vyrůstala, s knižním dospívala. Takže tohle dílko jsem tam prostě nechat nemohla.

Čtení knížky jsem si celkem užívala. Začátek byl hodně emotivní, knížka začínala v podstatě koncem a mně se ježily chlupy na těle. V knížce David Suchet postupně vzpomínal na to, jak se k roli Hercula Poirota dostal, jak probíhalo natáčení jednotlivých sérií, kolik slavných herců a hereček potkal, kde všude se natáčelo, a nakonec taky to, jak po každé sezóně s nejistotou očekával, zda se vůbec bude točit další řada. Zmíněny byly snad všechny díly, které se točily. Občas mi to přišlo jen jako stručný výčet, ale myslím, že pro Davida Sucheta bylo důležité, aby v knize zazněly názvy všech dílů, i když o nich byla třeba jen malá zmínka.

Než jsem přečetla tuhle knížku, koukala jsem na seriálovou podobu úplně jinak. Nikdy mě nenapadlo, kolik za tím stojí dřiny a kolik toho pro svou roli David Suchet udělal, jak dlouho celé dílo Agathy Christie studoval, jak dlouho si zkoušel nejrůznější styly chůze, řeči... Musím říct, že mě to fakt ohromilo.
Knížku jsem sice četla před několika měsíci, ale pořád mám úsměv na tváři, když si vzpomenu na některé pasáže. David Suchet byl natolik zaujat postavou Hercula Poirota, že se ji v seriálu rozhodl ztvárnit přesně tak, jak ji dáma Agatha napsala. Při čtení Poirotových případů si sepsal dlouhý seznam poznámek (měl 93 bodů!) a ten pak předkládal každému režisérovi, který se na tvorbě seriálu podílel. Pokud měl Suchet pocit, že něco ze scénáře by malý Belgičan neudělal, byl ochotný se hádat kvůli tomu, aby to bylo změněno. V seriálové Záhadě na zámku Styles otevřel ráno okno neučesaný a dodnes toho prý lituje - takového faux pas by se Poirot nikdy nedopustil. Tuhle scénu si při sledování pohlídám. Suchetovi v knize rozhodně nechybí sebekritičnost, čímž u mě získala hodně plusových bodů. Malého Belgičana proslavil po celém světě, milují ho miliony lidí, ale on i tak stále pátral po věcech, které by šly udělat jinak, lépe.

Hodnocení na Poirot a já se mi píše špatně. Nečtu životopisné knihy, tak nevím, jak do toho, nemám s čím porovnávat. Je pro mě ale důležité, jak na mě knížka působila při čtení a jak na mě působí teď s odstupem času. V celém seriálu se David Suchet snažil vzdát poctu Herculu Poirotovi a Agathě Christie a já myslím, že se mu to povedlo na výbornou. Knížku pak chápu jako něco, čím se chtěl s touhle dlouhou životní kapitolou rozloučit. Byla plná informací, ale hlavně emocí, úsměvných i smutných scén, obsahovala také řadu fotografií z probíhajícího natáčení. Čtení mě bavilo a myslím, že k některým pasážím, ne-li k celé knize, se ještě někdy vrátím. Myslím, že s pěti hvězdičkami, které ode mě knížka získala, by byl spokojený i samotný Hercule Poirot :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)