pondělí 16. listopadu 2015

A co při jízdě vlakem děláte vy?


Název: Dívka ve vlaku 
Originální název: The Girl on the train 
Autor: Paula Hawkins 
Překlad: Věra Klásková
Žánr: Thriller
Rok vydání: 2015
Rok vydání originálu: 2014
Nakladatelství: Ikar 
Počet stran: 328 

Dívka ve vlaku - zase jednou jeden bestseller, který na mě kouká všude, kam se podívám. Kniha roku 2015, že prý nová Zmizelá? Tu jsem nečetla, takže pokud ne, nebudu aspoň zklamaná.


Rachel Watsonová jezdí každý den ve stejnou hodinu vlakem a z okénka pozoruje jeden dům. Bydlí v něm mladý pár a Rachel si tak zvykla ho během krátkého zastavení vlaku pozorovat, že si dvojici pro sebe pojmenovala a má pocit, že je vlastně zná. Jednoho dne je však něco jinak a mladá žena pak zmizí. Rachel to nedá spát, a tak se rozhodne, že musí zjistit, co se doopravdy stalo..

Rachel je alkoholička, to víme už od začátku, takže ta to u mě měla spočítané hned. Její vnitřní konflikty pít-nepít a neustálé obhajoby každého loku mi pily krev. Ale! Rachel taky mimo jiné vypráví, jaká byla kdysi, když ještě byla šťastná a vdaná za Toma, a proč to s ní začalo jít z kopce, takže nakonec moje antipatie k ní nebyly tak velké jako na začátku, vlastně mi ji bylo spíš líto.
Megan mi připadala jako mladá holka, které prostě neví, co chce. Ví, že je hezká a líbí se jí mít nad někým moc. I její chování ale dost ovlivnila minulost, ve které byla zlomovým okamžikem smrt milovaného bratra.
Anna, Tomova druhá manželka, je třetí vypravěčkou.. V knížce má nejmíň prostoru, ale i tak to stačí k tomu, aby si na ni člověk udělal vlastní názor.
Líbilo se mi, jak Paula Hawkins pracovala s charaktery postav, na tom vlastně stála celá kniha. S postupem vyprávění pěkně odhalovala jejich životní příběhy a vlastnosti, dobré i špatné. Ať přemýšlím, jak přemýšlím, v knížce snad nebyla ani jedna postava, kterou bych si oblíbila. Byť byly na začátku třeba sympatické, čím víc jsem je při čtení poznala, tím víc sympatií ubylo.

Celá knížka je vyprávěná ich-formou třemi hlavními postavami. Rachel, Megan a Annou. Ve vyprávění se nepravidelně střídaly po kapitolách, jednotlivé kapitoly byly ještě rozděleny daty na víc kratších úseků. Takže člověk má nejen dobrý pocit, že čte rychleji, ale taky se dobře orientuje v tom, co se kdy děje. Ale nebojte, nejde jen o souvislou časovou linku. Vyprávění Megan je z většího časového úseku, který se nepřekrývá s vyprávěním Rachel, jejíž úhel pohledu je pro knihu nejdůležitější. Navíc všechny ženy ve svém vyprávění hodně vzpomínají, díky čemuž je dobře poznáváme.

Knížka se četla překvapivě lehce, bylo to svižné, nečekejte ale nic složitého a hlubokomyslného, zkrátka parádní oddychovka. I když to teda byl thriller.  Věci do sebe postupně hezky zapadaly, díky více úhlům pohledu jsme některé situace viděli z více stran, což občas stavělo ony situace do jiného světla. Celkově na mě celé vyprávění působilo hodně opravdově a uvěřitelně, dost možná je to i tím, že všechno bylo líčeno z pohledu žen. Ano, i já jsem žena. Jelikož nebylo v knížce moc postav, nebylo těžké tipnout si, kdo je vrah, takže vlastně na konci nebylo žádné "no nekecej". Ale ve chvíli, kdy mi to došlo, to pro mě celkem překvapení bylo.
Srovnání Dívky ve vlaku se Zmizelou je podle některých čtenářů zcestné a po dočtení knížky jsou zklamaní, ale jak už jsem psala - já jsem Zmizelou ještě nečetla, takže zklamání tohohle druhu se u mě nekonalo. Takže mi nic nebrání dát knížce čtyři hvězdičky, protože se mi to prostě líbilo :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)